0
BLOGS

Bij Crystal ICT manage je het beheer van A tot Z, dat maakt het uitdagend

Dion is één van onze enthousiaste, sociale en kundige systeembeheerders. In zijn blog legt hij uit wat het werk van systeembeheer voor hem betekent.

Sinds januari 2022 werk ik bij Crystal ICT als systeembeheerder. De tijd vliegt want al bijna twee jaar ga ik met veel plezier naar mijn werk. In dit blog vertel ik hoe ik met mijn werk betekenis geef aan ICT. 

Ik begin mijn werkdag steevast met het controleren van de back-ups van onze klanten op bijzonderheden. Elke avond worden er bij onze klanten back-ups van hun bedrijfsdata gemaakt zodat deze op ieder moment teruggehaald kunnen worden indien nodig. Hierna check ik de monitoring en controleer ik de netwerken en servers op storingen en uitval. De servers en netwerken moeten altijd beschikbaar zijn omdat onze klanten anders hun werk niet kunnen verrichten. Deze twee taken zijn voor mij altijd prioriteit nummer één in de ochtend.

Vervolgens ga ik aan de slag met de meldingen die nog open staan en begin ik met het oplossen van ICT-vraagstukken. Dit kan van alles zijn, van printerstoringen, stroomstoringen tot loginproblemen.  Als systeembeheerder ziet mijn werkdag er elke dag anders uit. Dat komt omdat ik systeembeheerder ben voor meerdere klanten in verschillende branches. Ik werk voor onder andere twee jeugdzorgorganisaties, een kinderopvangorganisatie, een ouderenzorginstelling en een accountancykantoor.  Elke klant is anders en elke klantomgeving is anders ingericht. Hierdoor kom ik in aanraking met verschillende mensen en verschillende ICT-uitdagingen. De ene klant maakt namelijk gebruik van een Cloud omgeving en de andere werkt vanuit een Citrix (virtuele) server omgeving. Dit maakt mijn werk leuk, afwisselend en tegelijkertijd uitdagend. Ik houd van mensen helpen én van technologie, twee vliegen in één klap dus! Een ideale werkdag voor mij is wanneer ik aan het einde van de dag kan zeggen dat ik klanten heb kunnen helpen met het oplossen van hun ICT-uitdagingen. Daar haal ik mijn voldoening uit.

Om een voorbeeld te noemen: Laatst merkte één van onze klanten dat een groot deel van hun e-mails niet in hun mailboxen terecht kwamen. Na wat uitzoekwerk kwamen we erachter dat één van de nameservers van de provider twee SPF records in plaats van één SPF record voor het domein had, hierdoor kwamen niet alle e-mails binnen. Toen we deze fout hebben aangekaart bij de provider werd het probleem opgelost, de klant kreeg alle e-mails weer binnen. Ontzettend fijn dat ik aan het verhelpen van dit probleem heb kunnen bijdragen.

Als systeembeheerder bij Crystal ICT moet je goed zelfstandig kunnen werken en je moet het leuk vinden om klanten echt verder te kunnen helpen. Wij plakken geen pleisters. Goede klantcommunicatie is daarom hartstikke belangrijk. Enerzijds om de ICT-vraagstukken goed te kunnen uitleggen aan klanten, anderzijds om klanten actief te blijven informeren. Het is belangrijk dat klanten weten wat ze van je kunnen verwachten.

Als systeembeheerder bij Crystal ICT werk ik 4 dagen per week vanaf ons kantoor in Rijswijk voor onze klanten. Ik ondersteun onze klanten op afstand. Eén keer in de week werk ik op locatie bij onze klant Youké, een organisatie die specialistische jeugd biedt. Door op locatie aanwezig te zijn krijg je nog meer inzicht in de wensen van de klant. Je krijgt een beter beeld van waar de Youké medewerkers mee te maken hebben en waar ze hulp bij nodig hebben. Ik spreek de medewerkers fysiek en zij kunnen mij laten zien wat ze nodig hebben. Dat maakt de communicatie soms net wat eenvoudiger. Op locatie merk ik ook pas echt wat voor rol ICT speelt bij onze klanten. De medewerkers bij onze zorgklanten werken met een elektronisch cliënten dossier (ECD), hierin wordt de zorgadministratie van een cliënt opgeslagen. Als het ECD niet goed werkt, dan verliezen medewerkers veel waardevolle tijd, tijd die ze aan cliënten hadden kunnen besteden. Dat geeft mij een extra impuls om mijn werk goed te doen en ervoor te zorgen dat alle ICT-hulpmiddelen die de medewerkers gebruiken goed werken.

Ik werk in een team van acht collega’s en tijdens ons wekelijks teamoverleg bespreken we alle lopende zaken. Ik vind het leuk om met mijn team te sparren over de complexere ICT-zaken. Op deze manier komen we samen vaak tot frisse en nieuwe ideeën. Wat ik ook leuk vind aan mijn functie is dat mijn rol als systeembeheerder breed is ingericht. Bij één van mijn vorige werkgevers was je als systeembeheerder alleen verantwoordelijk voor één aspect van het werk: netwerk, storage, serverbeheer en VMware werden gemanaged door verschillende teams. Mijn werkzaamheden waren hierdoor erg beperkt. Nu ben ik juist verantwoordelijk voor al deze aspecten samen en dat vind ik erg leuk om te doen. Op deze manier kan ik het beheer van A tot Z managen. Het leukste aan mijn werk? Dat vind ik toch de contacten met onze klanten. Onze klanten zijn sociaal en vriendelijk, heel erg prettig om mee samen te werken!

Werken in de ICT betekent dat je door technologische veranderingen moet blijven leren. Ik vind het fijn dat ik mijn kennis op peil kan houden door de opleidingsmogelijkheden die ik bij Crystal ICT krijg. Op dit moment ben ik bezig met het behalen van Microsoft certificeringen om mijn kennis van de Cloud nog verder te vergroten. 

 

Dion, bedankt voor het delen van je ervaringen! Wij wensen je veel succes met je werk en je studie!