0
KLANT VERHAAL

moeite doen voor elkaar staat centraal in onze samenwerking met crystal ict

Een betekenisvol leven voor alle jonge inwoners van Utrecht waarbij zij veilig en gezond kunnen opgroeien, dat is waar KOOS Utrecht als netwerkorganisatie voor specialistische jeugdhulp zich dagelijks voor inzet. Op een manier waarbij zij loskomt van oude denkkaders en kinderen, jongeren en hun gezinnen helpt om te gaan fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen en zoveel mogelijk eigen regie te laten voeren. 

Toen KOOS Utrecht begin 2020 van start ging om deze ambitie waar te maken was er geen werkplekomgeving. ‘Voor ons was direct helder dat het een volledige Cloudomgeving moest worden waarmee de medewerkers van KOOS Utrecht hun werk in de wijk als op de eigen werkplek zo efficiënt mogelijk konden doen,’ vertelt Marian Dobbe directeur-bestuurder bij KOOS Utrecht. ‘Net zo belangrijk was het samenwerken vanuit de werkplekomgeving met partners buiten onze eigen organisatie om, school, huisarts, jeugdgezondheidszorg, etc. Buurtgericht werken is immers de basis van onze werkwijze,’ aldus Dobbe. 

Overal en altijd kunnen (samen)werken, op een zo eenvoudig mogelijke manier, kreeg Crystal ICT mee als opdracht. De digitale werkplek MijnWerkPortaal van Crystal ICT sloot perfect aan op de wensen van KOOS Utrecht. Met MijnWerkPortaal hebben de medewerkers van KOOS Utrecht met één inlog, vanuit één startpagina toegang tot al hun applicaties die ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Altijd, overal en vanaf elk apparaat. 

Lotte Westra, Programmamanager bij KOOS Utrecht, vertelt ‘Er was niet veel tijd om de implementatie van MijnWerkPortaal aan te pakken. Daarin is de flexibiliteit en de snelheid waarmee Crystal ICT schakelt enorm waardevol gebleken. Wij konden onze honderd medewerkers snel voorzien van een laptop en smartphone die hen toegang gaf tot MijnWerkPortaal. Daarnaast heeft Crystal ICT er snel voor gezorgd dat wij onze medewerkers van een uitgebreidere Microsoft Office licentie konden voorzien toen na de eerste evaluatie van de digitale werkplek met zorgprofessionals bleek dat een upgrade nodig was.’

COVID-19 gooide roet in het eten voor een uitgebreid adoptieplan voor de gebruikers van KOOS Utrecht. ‘Fysieke bijeenkomsten waren niet meer mogelijk, maar gebruikersinstructies waren snel beschikbaar. Waren er de eerste maanden na de implementatie nog wat geluiden vanuit gebruikers, nu hoor ik niets meer. Wat mij betreft een teken dat de werkplek werkt.’ aldus Westra. Dobbe ervaart zelf al dagelijks het gemak van MijnWerkPortaal. ‘Online samenwerken en met meerdere collega’s tegelijkertijd documenten verder brengen is hoe MijnWerkPortaal ervoor zorgt dat ik mijn werk zo efficiënt mogelijk kan doen.’ Het is nog wel een uitdaging om de samenwerkingstool Microsoft Teams nog meer te benutten dan puur en alleen om te videovergaderen, dat vraagt nog aandacht. 

‘Het waardevol samenwerken ervaar ik niet alleen op het gebied van technologie, maar ook in de samenwerking met de mensen van Crystal ICT. Ze zijn toegankelijk en zijn enthousiast over hun vak. Onze samenwerking voelt ook als samen en moeite doen voor elkaar. Iets wat past bij dat waar ik in geloof 'slim' samenwerken met partners binnen en buiten KOOS Utrecht’.