0
BLOGS

workspace management makkelijk gemaakt

De techniek achter de digitale werkplek MijnWerkPortaal

Stel je voor dat je als zorgmedewerker met één inlog alles kan bereiken wat je nodig hebt om je werk te kunnen doen, een werkplek die zich aanpast naar de rol van de medewerker binnen de organisatie? Maar hoe mooi zou het ook zijn als ook jij als ICT-beheerder deze werkplek in enkele minuten kan creëren voor die zorgmedewerker? Met MijnWerkPortaal, de digitale werkplek van Crystal ICT, maken wij zowel de eindgebruiker als de beheerder een gelukkig mens, zodat zij echt kunnen focussen op dat wat belangrijk is voor hun organisatie!

Voor jou als beheerder maken wij het mogelijk om een rol- en op functie-gebaseerde werkplek te creëren die al jouw huidige en toekomstige technologieën combineert binnen één werkplek. Ik neem je mee kort mee in de techniek achter MijnWerkPortaal waardoor je al direct ervaart hoe MijnWerkPortaal jouw leven eenvoudiger maakt.  

Verbind MijnWerkPortaal aan Azure AD en beheer alle gebruikers vanuit één centrale tool

MijnWerkPortaal is gebaseerd op Microsoft Office 365 en wordt volledig vanuit een internet browser benaderd. De software draait in de Cloud, waardoor je zelf geen services hoeft in te richten. De gebruikers en gebruikersgroepen zijn beschikbaar in AzureAD. Bij al bestaande netwerken wordt de lokale Active Directory gesynchroniseerd naar AzureAD, zodat de bestaande gebruikers, wachtwoorden en groepen behouden blijven. Met de koppeling van MijnWerkPortaal aan Azure AD beheer je alle gebruikers vanuit één centrale tool.  Fijn toch? 

MijnWerkPortaal vereenvoudigt documentmanagement met bekende gebruikersstructuur
De gebruikers e-mail wordt opgeslagen in Exchange Online en de data staat in OneDrive en SharePoint Online. Ontsluiting van de mail en data vindt plaats vanuit het MijnWerkPortaal dashboard. Deze schil om Office 365 zorgt ervoor dat gebruikers knoppen voor hun applicaties (we noemen het “tegels”) te zien krijgen op basis van hun functie en rol in de organisatie. De data in OneDrive en SharePoint Online zijn zichtbaar in een toegankelijke folderstructuur die voor gebruikers veel eenvoudiger is dan de gebruikelijke Office 365-versies. De online Office-versies zijn wel hetzelfde. Het is eventueel mogelijk een aangepaste (vereenvoudigde) mailclient te gebruiken, maar meestal wordt toch de gewone Outlook Online interface gekozen.

Applicatiemanagement direct vanuit de doos
Ook werkplekbeheer maakt deel uit van MijnWerkPortaal. Met Microsoft Intune worden werkplekken voorzien van de juiste instellingen, zelfs nieuw vanuit de doos. Dat scheelt tijd en bespaart een hoop logistieke beslommeringen. Vooraf worden apparaten geregistreerd en aan een gebruiker gekoppeld. Na het inschakelen van het apparaat wordt de gebruiker welkom geheten op zijn of haar nieuwe apparaat, waarna het zichzelf automatisch verder installeert.

Controle houden met conditional access
Om een veilige werkplek te creëren, is het belangrijk om controle te hebben over jouw applicaties. Met conditional access kun je voorwaarden instellen voor het bereiken van applicaties in MijnWerkPortaal. Zo kun je ervoor zorgen dat gebruikers geen web (SaaS), Citrix, Clientless RDP en Azure applicaties kunnen bereiken vanaf bepaalde netwerken, besturingssystemen of apparaten. Je kunt zelfs conditional access instellen op het gebruik van lokale Office applicaties voor fileserver documenten. Als gevolg kun je mensen ervan weerhouden om, bijvoorbeeld, cliëntendossiers te openen buiten het bedrijfsnetwerk of om een applicatie die alleen in Chrome werkt te openen in Internet Explorer en kun je gevoelige informatie blokkeren op mobiele telefoons. MijnWerkPortaal helpt om informatie beter te beveiligen.

MijnWerkPortaal integreert nieuwe en oude technologieën
Hoewel steeds meer zorgorganisaties overgaan naar een cloud-only strategie, is de realiteit dat zij zelden compleet in de cloud of on-premises werken. Organisaties zijn in het midden van een overbruggingsperiode. Daarom bieden wij met MijnWerkPortaal een werkplek die zowel nieuwe als oude technologieën integreert. MijnWerkPortaal is het meest geschikt voor organisaties die een (zo groot mogelijk) deel van hun applicaties al als SaaS- of webapplicatie gebruikt. Het is echter ook mogelijk om legacy applicaties in de omgeving op te nemen. In dat geval is een achterliggende RDS- of Citrix-infrastructuur benodigd om de applicaties aan te bieden. Vaak bestaat die al en kan deze ingepast worden in een nieuwe MijnWerkPortaal-installatie.